Linia kolejowa nr 110 to jednotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa, która ma znaczenie lokalne i zapewnia połączenie między stacjami Gorlice Zagórzany oraz Gorlice. Warto podkreślić, że cała trasa przebiega przez miasto Gorlice, utrzymując bliski kontakt z lokalnymi atrakcjami.
Linia odgrywa istotną rolę w komunikacji kolejowej, łącząc takie kluczowe miejsca jak Fabryka Maszyn Górniczych Glinik oraz Rafineria Nafty Glimar. Dodatkowo, zapewnia wygodny dostęp do centrum Gorlic i innych istotnych obiektów w mieście.
Charakterystyka techniczna
Linia kolejowa nr 110 to obiekt o znaczącej wartości dla transportu kolejowego w regionie. Charakteryzuje się ona klasą C3, co oznacza określone standardy nośności oraz parametrów technicznych.
Maksymalny nacisk osi na tej linii wynosi 221 kN dla lokomotyw oraz 196 kN dla wagonów. Dodatkowo, maksymalny nacisk liniowy wynosi 71 kN na metr bieżący toru, co potwierdza jej odpowiednią wytrzymałość na obciążenia.
Linia została przystosowana do eksploatacji z zastosowaniem sieci trakcyjnej typu C120-2C, która umożliwia osiąganie maksymalnej prędkości 110 km/h. Warto również zaznaczyć, że obciążalność prądowa wynosi 1725 A, a minimalna odległość między odbierakami prądu to 20 m.
Na tej trasie zainstalowano także elektromagnesy samoczynnego hamowania pociągów, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo podczas użytkowania. Linia podlega obszarowi konstrukcyjnemu ekspozytury Centrum Zarządzania Linii Kolejowych w Krakowie oraz Zakładowi Linii Kolejowych w Nowym Sączu.
Maksymalna prędkość pociągów na tej linii wynosi 50 km/h, podczas gdy prędkość konstrukcyjna osiąga 60 km/h. W tabeli poniżej przedstawione są obowiązujące maksymalne prędkości:
kilometraż | Tor nieparzysty (kierunek: Gorlice) | |||
od | do | Pociągi pasażerskie | Autobusy szynowe i EZT | Pociągi towarowe |
---|---|---|---|---|
0,128 | 3,600 | 50 | ||
3,600 | 4,366 | 30 |
Warto również wspomnieć o ograniczeniach dotyczących użytkowania linii. Posterunek w Gorlicach jest czynny jedynie w godzinach od 8:00 do 20:00, co ogranicza dostępność linii w porze nocnej.
Infrastruktura
Posterunki ruchu i punkty ekspedycyjne
W ramach infrastruktury kolejowej, szczególnie istotne są różnorodne posterunki ruchu oraz punkty ekspedycyjne, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie transportu kolejowego. Poniższa tabela ilustruje najważniejsze z nich, wskazując rodzaj, nazwy, liczbę peronów, krawędzi peronowych oraz dodatkową infrastrukturę dostępnych stacji i przystanków.
Rodzaj i nazwa | Zdjęcie | Liczba peronów | Liczba krawędzi peronowych | Infrastruktura |
---|---|---|---|---|
stacja Gorlice Zagórzany | _ | 2 | 3 |
|
przystanek Gorlice Glinik | _ | 1 | 1 | _ |
stacja Gorlice | _ | 1 | 1 | _ |
Przypisy
- Sieciowy rozkład jazdy, portalpasazera.pl [dostęp 03.01.2022 r.]
- Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych, plk-sa.pl.
- Lista stacji, bazakolejowa.pl.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Regulamin sieci 2021/2022, Załącznici 2.1 (P), (A) i (T).
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Instrukcja Id-12 (D-29): Wykaz linii. Stan na dzień 07.12.2021 r.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Regulamin sieci 2021/2022, Załącznik 2.6 - Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Regulamin sieci 2021/2022, Załączniki 2.2, 2.3, 2.4, 2.12, 2.13, 2.14 i 2.15.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Regulamin sieci 2021/2022, Załącznik 2.7 - Wykaz linii kolejowych, na których wprowadzone zostały ograniczenia ich użytkowania.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Stadion OSiR im. Maksymiliana Kumorkiewicza w Gorlicach | Glinik Gorlice | Lądowisko Gorlice-Szpital | Musiałówka | Ławeczka Ignacego Łukasiewicza w Gorlicach | I Liceum Ogólnokształcące im. Marcina Kromera w Gorlicach | Pawilon Historii Miasta Gorlice | Gorlickie Centrum Kultury | Ratusz w Gorlicach | Zespół pałacowo-parkowy w Siarach | Góra CmentarnaOceń: Linia kolejowa nr 110